zonsondergang videoproductie video marketing trends 2021 header

Video Marketing Trends 2021

Introductie

Als er een ding is dat 2020 ons geleerd heeft, is het dat videomarketing meer dan ooit deel moet uitmaken van jouw marketingstrategie. Toch is het vaak erg moeilijk om uit te maken wat je nou moet doen met je video’s, welk soort video’s je klanten aanspreken en hoe videomarketing in te zetten om het profiel van je bedrijf en je producten te verhogen om zo meer winst te genereren. Daarnaast kan je via video marketing ook contact leggen met klanten en aan klantenbinding doen door middel van bijvoorbeeld zoom gesprekken of online seminaries. Toch is het belangrijk dat je er altijd voor zorgt dat de kwaliteit van jouw video’s van hoge kwaliteit is door een video of mediabedrijf in te huren.

Daarom hebben we in dit artikel de top video marketing trends van 2021 op een rijtje gezet. Van super korte videoclips tot live social media videos, productie verhalen en zelfs interactieve video’s – dit zijn alle video marketing trends voor 2021.

1. Video's met hotspots

voorbeeld blackmirror interactieve video

We zagen het een tijdje geleden al bij de succesvolle Netflix serie Black Mirror, interactie met de kijker om zo het verhaal van de video te bepalen. De kijker kon kiezen wat de hoofdpersoon ging doen doormiddel van een keuze te maken. Dit gaat we ook steeds meer terugzien in online video’s. Interactieve video content gaat erg belangrijk worden in 2021. Je zal merken dat vooral video’s met hotspots vaak gebruikt zullen worden. Hotspots zijn een gebied waar gebruikers of klanten kunnen klikken om meer informatie te verkrijgen over een product of meer in detail kunnen reageren en interactie kunnen hebben met de video – van inzoomen op een bepaald detail tot een verborgen link naar een product of webpagina. Hou daarom de interactieve video’s met hotspots goed in de gaten!

2. Micro video's

Mensen hebben minder en minder tijd en geduld. Korte micro-videos zitten dan ook in de lift op zowel Tik Tok als YouTube. YouTube voegde onlangs micro-video’s toe aan de app en gebruikers die deze video’s uploaden zagen hun subscribers verdriedubbelen en hun video’s viraal gaan.

Denk na over welk verhaal jij kan vertellen in minder dan een minuut – of dit nu gaat over de voordelen van een dienst, een video waar je de personeelsleden van de klantendienst voorstelt, of zelfs hoe jullie je producten produceren.

3. Meer persoonlijke video's interacties met klanten en leads

Als bedrijf is het in 2021 een goed idee om vaker en meer op een persoonlijke manier met klanten te gaan communiceren. Dit kan je doen via online meetings over Zoom of Hangouts, maar evengoed ook door middel van online seminaries en productvoorstellingen.

4. Educatieve video's

Ook educatieve video’s zijn op dit moment erg populair. Bedrijven produceren videos rondom hun veelgestelde vragen of stellen een nieuw product voor via een educatieve en leerrijke video.

Video’s hebben namelijk de neiging te ranken in Google voor veelgestelde vragen rondom een onderwerp of product. Op die manier kan je op een makkelijke en eenvoudige manier op de eerste plek van de zoekresultaten komen terwijl je reclame maakt voor jouw product en klanten een dienst bewijst door alles even haarfijn uit te leggen of voor te doen.

Indien je niet goed weet welke videocontent je in 2021 naar buiten moet brengen is het maken van educatieve content een goed begin!

5. Ga live op social media!

Ook kun je live gaan op sociale media om vragen van klanten en leads te beantwoorden, om nieuwe producten voor te stellen of om mensen wat bij te leren over hoe jouw producten of diensten te gebruiken.

Door live te gaan op sociale media kan je de band met bestaand volgers en fans aanhalen terwijl je ook heel wat nieuwe mensen aantrekt naar je platform. Ook wanneer je live gaat op sociale media is het echter van belang dat je de productiewaarde hoog houdt om zo als een professioneel bedrijf over te komen. Huur dus desnoods een mediabedrijf in om jou te assisteren.

6. Optimaliseer voor video's zonder geluid

Wist je dat heel wat mensen videos op sociale media bekijken zonder geluid? Het is dan ook best om jouw video’s te optimaliseren voor het kijken zonder het geluid aan. Zorg ervoor dat je ondertiteling toevoegt aan al je marketing videos. Daarnaast is het eveneens belangrijk dat geluid geen onmisbaar deel vormt van je video’s zodat mensen de boodschap van je video’s altijd makkelijk kunnen meekrijgen zonder dat er geluid aan te pas moet komen.

Dion Huiskes

Dion Huiskes
Co-owner & Filmmaker

Professionele filmmaker voor meer dan 5 jaar. Marketing Intelligence MSc. Voetballer. Whisky liefhebber.


Wierda Bedrijfsfilm Blog

Behind the scenes bij de productie van een bedrijfsfilm

Introductie

Wat hebben we gefilmd?

Voor de Wierda groep maakten wij in 2019 een bedrijfsfilm en aftermovie van een event. De Wierda groep bestaat uit Wierda Bedrijfswagens, Wierda Voertuig Techniek en Wierda Hybrid Technologies en bestaat al sinds de jaren 30 van de vorige eeuw. Een prachtig bedrijf dat de standaard bedrijfswagen verkoopt, maar ook volledig elektrische vrachtwagens maakt en specifieke maatoplossingen heeft  voor allerlei vrachtwagens.

Kirsten van Wierda kwam bij ons met de vraag om een algemene film te maken van het bedrijf. Na een eerste kennismaking en brainstormsessie kwamen we er uiteindelijk op uit dat we een aftermovie van een event gingen maken en een volledige bedrijfsfilm die het verhaal van Wierda moest vertellen.

Wij gingen aan de slag met een script en na wat feedback was het script uiteindelijk klaar en konden we gaan filmen. Wierda is een bedrijf dat al meer dan 2 generaties bestaat, dus een aardige klus om dit in zo’n kort mogelijk filmpje te krijgen. Uiteindelijk gingen we een interview doen met René Wierda over het bedrijf, beelden schieten bij de drie verschillende locaties van Wierda in Drachten, Heerenveen en Joure. Om deze locaties goed in beeld te brengen maakten we ook gebruik van een drone.

Aangezien er veel informatie verteld moest worden over het bedrijf maakten we bij deze film gebruik van een voice-over.

Wierda was uiteindelijk heel blij met het resultaat

“Wij zijn in de zomer van 2019 een samenwerking aangegaan met Feedbuilders om een aftermovie en bedrijfsfilm te realiseren. Via via hadden wij als tip gekregen Feedbuilders  te benaderen en na het bekijken van hun website hadden wij besloten contact met ze op te nemen.
Na de eerste gesprekken kregen wij al snel een goed beeld van wat wij van Feedbuilders konden verwachten en stond het plan klaar. Het resultaat mag er zeker wezen met twee films die Wierda en het evenement goed representeren!
Tot slot waren er twee zaken tijdens de samenwerking die ons positief zijn bijgebleven, namelijk de flexibiliteit en je geheel aan te passen aan een branche waar je niet bekend in bent. In andere woorden: jullie wisten de juiste filmshots te maken en de goede vragen te stellen.

Complimenten!”

– Kirsten Sommerauer, Wierda Groep

Dit zijn natuurlijk prachtige woorden en dit is uiteindelijk waarom je het allemaal doet. Hieronder kun je de twee films vinden:

Ben jij ook benieuwd naar de mogelijkheden voor een bedrijfsfilm? Neem dan een contact met ons op of kom eens langs bij de Atoomweg 10 voor een kopje koffie!

Dion Huiskes

Dion Huiskes
Co-owner & Filmmaker

Professionele filmmaker voor meer dan 5 jaar. Marketing Intelligence MSc. Voetballer. Whisky liefhebber.


videomarketing trends 2020

De beste videomarketingtrends voor 2020

Videomarketingtrends voor 2020.

Van verticale video tot TikTok en IGTV, er is veel gebeurd in 2019. maar hoe kunt u uw bedrijf voorbereiden op de videomarketing in 2020? In dit artikel bespreken we 6 trends in de Video Marketing industrie.

92% van de marketeers heeft gezegd dat videomarketing deel uitmaakt van hun marketingstrategie in 2020.

Smartinsights

1. De sociale reclame groeit!

Sociale videoreclame zal naar verwachting groeien van 11,2 miljard dollar in 2018 tot 25,6 miljard dollar in 2023. Deze 128% stijging is nogal wat. Volgens Smartinsights heeft 92% van de marketeers in 2020 gezegd dat videomarketing deel uitmaakt van hun marketingstrategie, die in 2015 slechts 78% bedroeg. Videomarketing is dus zeker een ding in 2020 en zal alleen maar blijven groeien. Maar hé, dat wisten we al;).

2. IGTV is een enorme kans.

Instagram lanceerde IGTV, dat het bedoeld was om een YouTube concurrent te zijn op long-form, user-generated video, maar dan met mobiele & verticale video. Als IGTV de 1 miljard gebruikers van Instagram kan converteren om daar video te consumeren, zou het een enorme kans kunnen betekenen zodra het platform de sectie met reclame begint te monetariseren. Zorg er dus voor dat u IGTV al in 2020 gebruikt!

Een 4:5 of 1:1 Instagram-gewas in de huidige standaard voor het maken van video's.

3. Verschillende beeldverhoudingen worden normaal

Tegenwoordig zijn we als filmmakers gewend om video te optimaliseren voor sociale media. Vroeger filmden we alles in 16:9 of zelfs de filmische 21:9-rubriek. Vandaag de dag is dit drastisch verschoven. Een 4:5 of 1:1 Instagram crop is tegenwoordig de standaard voor het maken van video’s. En het belangrijkste is dat het normaal wordt. Zorg er dus voor dat al uw video’s in social media-aspecten worden getest!

4. Ondertitels zijn een must voor social media video’s!

Wanneer u video’s maakt voor uw laatste social media campagne of gewoon een interview plaatst met de CEO van uw bedrijf, is er één dit zeker. U moet ondertitels hebben in deze video. Tegenwoordig heeft zo’n 80% van de mensen hun geluid niet aan wanneer ze een video op Instagram bekijken. Dus in 2020 moet u ondertitels hebben in uw social media video’s!

Luisteraars van een podcast willen ook het gezicht achter de stem die ze horen kunnen zien!

5. Videopodcasts stijgen

Een videopodcast of een podcast die ook op een video is opgenomen is een trend die we zien groeien. Luisteraars van podcasts willen ook het gezicht achter de stemmen die ze horen kunnen zien. Dit zal de kijker dichter bij uw podcast brengen en dit zal dus een positieve invloed hebben op de verbinding met uw publiek.

6. TikTok is de nieuwe opkomende app.

TikTok, de app die wereldwijd al meer dan 1 miljard keer is gedownload en waarvan gezegd is dat het de favoriete app van Gen Z is. De doelgroep van TikTok is zeker de jongere doelgroep, dus als je een merk hebt dat zich richt op de Gen Z dan moet je zeker TikTok gebruiken! Er is al veel concurrentie op TikTok, maar dat betekent niet dat het al te laat is. We adviseren om er gewoon mee te beginnen en het platform te leren kennen.

Bent u geïnteresseerd in wat we eerder voor andere bedrijven hebben gemaakt? Hieronder ziet u onze Showreel van 2019. In deze korte compilatie van 2019 laten we zien wat we voor u kunnen filmen. Wilt u meer zien? Lees er dan zeker meer over in onze cases.

Dion Huiskes

Dion Huiskes
Co-owner & Filmmaker

Professionele filmmaker voor meer dan 5 jaar. Marketing Intelligence MSc. Voetballer. Whisky liefhebber.


stagaire Minke aan het werk op het feedbuilders kantoor in groningen

Een rondleiding in ons Groningse kantoor

Welkom in het kantoor van Feedbuilders

Laat me je voorstellen aan ons gloednieuwe kantoor. Sinds januari 2019 kunnen klanten ons bezoeken op ons prachtige kantoor in Groningen. Wat ooit begon met twee freelancers die hun passie voor het maken van geweldige foto- en filmcontent beleefden. Nu is het een klantvriendelijk en oplossingsgericht bedrijf dat allerlei soorten foto- en filminhoud produceert. Van aftermovies voor het lokale techno-initiatief, Paradigm tot fotografie en film voor grote bedrijfsevenementen zoals EBF Conference en MARUG Conference op het Martini-plein. Maar meestal zijn we op reis voor onze internationale klanten. Maar als u ons thuis kunt vinden, bent u altijd welkom voor een kopje koffie en een spelletje pingpong aan onze tafeltennistafel. Heb je wat nodig is om ons te verslaan?

Vanuit Groningen, Nederland reizen we de wereld rond

Hoewel ons kantoor in het noorden van Nederland te vinden is, zijn we meestal ergens ter wereld te vinden. Van 2018-2020 hebben we meer dan 40 landen bezocht om inhoudelijk te fotograferen. We zijn in Lapland in de sneeuw geweest met onze Nikon-fotocamera’s tijdens de Carbage Run. Maar ook in Ethiopië om een film te maken. Geen grenzen kunnen onze creativiteit tegenhouden en van wat we het liefst doen.

Kom langs voor een kopje koffie

Atoomweg 10
9743 AK Groningen

yannick

Yannick Schurwanz
Mede-eigenaar & Creative

Fotograaf, filmmaker en ideeën machine. Sterke sportmentaliteit en vaak op de racefiets te vinden. Droomt nog steeds van een carrière als topsporter